5 tips til din blog: Sådan får du flere og bedre ideer til indlæg

Tea Sletved

Du har lavet en kop kaffe, tisset, lige rejst dig igen for at hente et glas vand, besvaret en sms, og NU går du i gang med at skrive. Men siden på din computerskærm er stadig blank, og det bliver den ved med at være – også når både kaffe og vand er drukket, og du skal tisse igen. Skriveblokering – kender du det?

Jeg har været journalist i mere end 10 år og har stadig ikke knækket koden til øjeblikkelig inspiration – kun en truende deadline virker for mig. Men der er faktisk helt konkrete tips at hente til at generere en evig strøm af ideer.

For hvis du skal producere nok super-content til at holde din blog på toppen, så skal du ud over stepperne. Her er fem tips til at få ideer til en kontinuerlig strøm af blogindlæg:

1. Talkwalker

Brug redskaber som eksempelvis Talkwalker alert til at fortælle dig, hvad der sker med dit brand, i din branche eller med andre specifikke brands og begivenheder. Du kan også bruge Google Alerts. Jeg får b.la. en email fra Talkwalker hver gang, nogen skriver noget om Brand Movers. På den måde ved jeg, når der sker noget nyt, eller når der rører sig noget i branchen. Det kan jeg bruge til at skrive blogindlæg om. Og så er jeg altid næsten sikker på at have muligheden for at kunne blande mig i kommentarsporet, når vi bliver omtalt.

2. SmartBrief Newsletters

Med et redskab som SmartBrief kan du skrive dig op til at modtage nyheder inden for lige det, du interesserer dig for. Jeg blev opmærksom på SmartBrief via en af verdens førende topbloggere inden for PR og marketing, Gini Dietrich fra bloggen Spin Sucks. Hun har f.eks. skrevet sig op til nyheder om entreprenører, lederskab og sociale medier, og – her kommer et super tip!! – hun får leveret en mail om dagen til en undermappe, hun har sat op i sit mailsystem. Det gør det super nemt for hende lynhurtigt at scanne overskrifterne, og hun undgår at modtage en masse mails i indbakken, som hun alligevel aldrig får åbnet. Der findes også danske pendanter, prøv eks. Mynewsdesk.

3. Læs og brug kommentarer

Det lyder simpelt. Men er du klar over, hvor meget guld, du kan hente fra kommentarerne både dine egne indlæg – og på konkurrenters? I kommentarsporet kan du se, hvad der interesserer folk, og du får både emner til debat, tips og videreudbygning til et emne, du har skrevet om.

4. Brug aktuelle begivenheder

Forsøg at sammenkæde aktuelle events med det, du skriver om. Men husk ikke at udnytte tragiske hændelser eller dødsfald som brændstof til dit blogindlæg (f.eks. “7 ting marketingsfolk kan lære af Robin Williams død” eller lignende), og lad også være med at skrive noget i retning af: “7 ting Helle Thorning har lært mig om content Marketing” – hvis det ikke er tilfældet. Og det er det sikkert ikke.

5. Dine sendte mails

Se de emails, du har sendt som svar til folk, igennem. For eksempel skriver jeg ofte guides til freelance-skribenter eller andre journalister om, hvordan du skriver direkte og engagerende til læserne, hvordan du skriver fede overskrifter, der fænger osv. Mange af disse emails rummer stof til fantastiske blogindlæg – ofte er dine svar på spørgsmål nemlig et blogindlæg i sig selv – eller også kan de rumme ideer til et. Kig dem igennem en gang om ugen.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Kommentarer (1)