Menu
Book et møde

Effektiv metode til opslag på sociale medier: Pacing and leading

Alexander Højfeldt Lund

Du har helt sikkert mødt en facer. Du ved, de unge, der har det utaknemmelige job at forsøge at standse dig midt på gågaden for at få dig til at melde dig ind i Verdensnaturfonden, Amnesty International eller en tredje velgørende organisation. Du har nok i langt de fleste tilfælde bare ignoreret dem, stirret ned i fliserne og mumlet et “nej tak”. 

Men havde du lyttet til dem, ville du have opdaget, at de bruger en helt særlig metode, når de forsøger at “sælge” deres organisation til dig.

Pacing and leading hedder metoden, og det er ikke kun facere, der bruger den. Copywritere bruger den også, fordi den er særdeles enkel at bruge, når du skal skrive effektfulde tekster, hvor du skal få læseren til at foretage en handling f.eks. via et opslag på sociale medier.

Dette blogindlæg handler on, hvordan du bruger pacing and leading i din copywriting.

Eksempel på pacing and leading

Men lad os lige hurtigt vende tilbage til faceren på gågaden. En samtale med hende kunne sagtens udspille sig på denne måde:

Facer: Er det ikke frygteligt, at isbjørnen er truet?

Dig: Jo.

Facer: Er det ikke skræmmende, at regnskoven er ved at forsvinde?

Dig: Jo.

Facer: Skal vi ikke gøre noget ved det? Meld dig ind i Verdensnaturfonden.

I denne samtale gør faceren brug af pacing and leading. Så lad os se nærmere på, hvordan hun gør det.

Hvad er pacing and leading?

Pacing and leading er en metode til overtalelse i to trin.

1: Du matcher dit “pace” til den person, du ønsker at overtale, på så mange måder som muligt. Det kan du gøre ved at tale ind i følelser, problemer, holdninger osv. 

2: Når du har matchet dit “pace” med personen, leder du vedkommende til den beslutning, du ønsker, at de skal tage.

Pacing and leading virker, fordi du først “aligner” dig med modtager - du får hende til at kunne lide dig eller stole på dig. Og som det er med overtalelse i langt de fleste tilfælde, er processen ubevidst.

Pacing and leading i copywriting

Hvordan ser pacing og leading så ud i copy? Når du skal overtale modtageren til en bestemt handling? Lad os se nærmere på det.

Pace

Du præsenterer læseren for et indiskutabelt famtum, som læseren tænker “ja” til. Det må meget gerne på en eller flere følelser eller sanser.

Lead

Du præsenterer læseren for et positivt forslag om at skride til handling evt. også hængt op på en følelse.

Pacing and leading bruges f.eks. ofte i jobopslag på sociale medier. Her er det f.eks. Circle K, der søger servicemedarbejdere til kædens mange tankstationer.

IMG_1480

Lad os lige pinde ud, hvad der er pace, og hvad der er lead i opslaget.

Pace

Kan du lide at gøre andres dag nemmere?

Pace

Sammen med et stærkt hold?

Lead

Vi har ledige stillinger i flere af vores butikker - måske er det lige netop dig, vi står og mangler?

I sin essens er metoden altså en kombination af kommandoer og spørgsmål, der handler om noget åbenlyst, der har den funktion at få din læser hen mod accepten af det, du foreslår.

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.