Content-optimering: Derfor er gammelt indhold en skjult skat

Lars Damgaard Jensen

Der udkommer 62 millioner nye blogposts hver eneste måned – bare på Wordpress-platformen. 62 millioner! Det er saftsuseme mange. Og når flere undersøgelser ifølge Joe Chernov oven i købet viser, at 50% af det indhold aldrig bliver brugt, ja, så giver det måske mening lige at skænke sine gamle blogindlæg en ekstra tanke – inden du bare producerer og smider endnu mere indhold derud. For med den rigtige metode kan du nemlig spare på kræfterne og genere masser af trafik og leads på dine gamle blogindlæg - se her hvordan.

Det var netop, hvad Joe Chernov, Vice President of Content, HubSpot, kom til at tænke over. På det tidspunkt sad de syv fuldtidsansatte i content-afdelingen og skrev til tre forskellige HubSpot-blogs. De skabte over 200 nye blogindlæg om måneden til deres to millioner besøgende. Men var det indsatsen værd? Skabte det store arbejde med at smide nyt indhold ud på det store internet også et tilsvarende antal nye leads for inbound marketing-virksomheden? 

Massiv lead-analyse af blogindlæg

Dét besluttede Joe Chernov og co. sig for at finde ud af. De undersøgte derfor, hvor deres leads kom fra. De undersøgte b.la., hvilken side en given bruger havde været på, lige inden vedkommende blev konverteret fra at være besøgende til lead. Analysen førte til det, Joe Chernov kalder deres første 'holy crap moment'.

Det her fandt de ud af

HubSpot-teamets 'holy crap moment' skyldtes i høj grad, at analyse af, hvor deres leads kom fra, gav dem følgende opdagelser:

  • 76 pct. af bloggens månedlige sidevisninger var gamle blogindlæg.
  • 92 pct. af de leads, bloggen genererede, kom fra gamle blogindlæg.

Den sidste gentager vi lige: 92 pct.(!) af HubSpots leads kom fra gamle(!) blogindlæg.

Det var en afgørende opdagelse, som var værd at grave lidt dybere i. Så det gjorde Joe Chernov og fandt yderligere ud af, at …

  • 46 pct. af de nye leads kom fra de samme 30 blogindlæg.

Læs også: Vil du læse mere om, hvordan du optimerer dine blogindlæg, så læs med her.

Blogindlæg som giver konstant trafik

HubSpots opdagelser fik dem til at tænke sig om. 'Hvorfor kommer så mange leads fra gamle blogindlæg, når vi nu arbejder så benhårdt på hele tiden at udarbejde nyt indhold?' Svaret er ifølge Joe Chernov ret enkelt og handler om begrebet 'long tail'.

Når først nogle bestemte blogindlæg har opnået en god placering i Google's søgeresultater, så bliver de ved med at ryste god trafik af sig. Hvis folk har et problem og går på Google for at finde en løsning, så belønner Google de artikler, som bedst beskriver en løsning på problemet. Uanset indlæggets alder.

De 30 blogindlæg, som stod for næsten halvdelen af HubSpots leads gjorde netop det. Så Joe Chernov og co. spurgte sig selv 'Hvordan laver vi den Top 30 om til Top 31, Top 50 eller måske endda Top 100?

HubSpot gjorde én meget enkelt ting. De optimerede deres call-to-actions på de mest populære blogindlæg, for at få flere leads.

Og hvordan konverterings-optimerer man så sine gamle blogindlæg? Well, det handler jo om at udvælge de mest relevante tilbud, så der er en attraktiv call-to-action i blogindlægget, som kan føre til et lead. Tidligere havde HubSpot gættet sig frem, men de ramte jackpot, som Joe Chernov selv udtrykker det, da de begyndte at kigge efter, hvilke søgeord folk brugte til at finde det konkrete blogindlæg.

Mangler du ideer til at blive ved med at skrive succesfulde blogindlæg? Så få 5 hurtige tips til blog-ideer her.

Sådan optimerede HubSpot sine blogindlæg

  1. Først identificerede Joe Chernov og co. de mest læste gamle blogindlæg.
  2. Derefter identificerede de, hvilke søgeord folk brugte for at finde lige netop de blogindlæg.
  3. Så brugte HubSpot PRÆCIST de samme ord i den call to action, som bliver anvendt i blogindlægget.
  4. Et eksempel: Blogindlægget 'How to Write a Press Release' havde oprindeligt en call-to-action', der hed 'Free Ebook & Template: The Newsworthy Guide to Inbound Public Relations'. Lækker og fængende overskrift, ikk'?... Nå, ikke? Nej, og det forstod HubSpot også, og de ændrede den derfor til 'Free Press Release Template', så overskriften i blogindlæggets call-to-action passer til selve indlæggets emne og er nem at afkode.
  5. Tilsidst skabte HubSpots nye call-to-actions i de tilfælde, hvor de eksisterende ikke var relevante.

'Holy crap moment' nr. 2

Men her stoppede HubSpot ikke. Det var tid til deres andet 'holy crap moment', for det gik op for dem, at når datoen ikke var det vigtigste for et blogindlæg i forhold til antallet af besøgende, så kunne man vel også bruge alt det gamle blogindhold til noget:

'Hvorfor opdaterer og genbruger vi ikke ALLE de gamle blogindlæg, som konverterer godt?'

Som sagt, så gjort. Ud fra følgende fremgangsmåde gav HubSpot en portion af deres gamle blogindlæg nyt liv:

  1.  Først identificerede de indlæg med 'Side 1 på Google'-potentiale.
  2. Så opdaterede de indlæggene. Altid med ny viden, og derfor kun, hvis der var noget meningsfuldt nyt at sige.
  3. Derefter blev blogindlæggene søgeordsopdaterede.
  4. Og dernæst konverterings-optimerede (indgrebet beskrevet ovenfor) HubSpot indlægget.
  5. Tilsidst publicerede de indlæggene på bloggen igen som nye, friske blogindlæg.

Og det virkede. Men hvorfor? Joe Chernov opsummerer grundene således:

  • Google belønner freshness
  • Der bygges på den eksisterende søgehistorik, som indlægget allerede har opbygget.
  • Nye besøg er potentielle delinger på de sociale medier og links.

Som du kan se, så kom HubSpot-teamet og Joe Chernov ikke sovende til deres succes. Men hvis du først har fundet frem til, hvad der virker for dig og dit publikum, kan du spare tid på at få flere leads. Smart.

 

Vil du læse mere om, hvordan du genbruger dit indhold, så læs mere her.

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Kommentarer (3)