Sådan får du flere gode ideer til blogindlæg, så du aldrig løber tør

Anders Engbjerg Vinderslev

Nogle dage er det en leg at skrive blogindlæg. Andre dage: Knap så meget. I fagsprog kaldes det en skriveblokade. Men i virkeligheden er betegnelsen misvisende. For hvad er egentlig blokeret? Evnen til at skrive har du stadig. Så er det ikke nærmere evnen til at få gode ideer til, hvad du skal skrive om?

Lad os kalde det akut idémangel eller angsten for det hvide papir. Bare rolig. Det sker for de fleste. Til gengæld er tilstanden hverken længerevarende eller livstruende. Især ikke, hvis du kender kuren. Og den kommer her: Skyd genvej med en af vores 30 gode ideer til blogindlæg. Idéerne er særdeles brugervenlige, og de er designet til at ramme ned i din målgruppes interesse, så du fanger dem ind. Og det bedste er, at de kan bruges igen og igen.

Du kan også gøre dine blogindlæg mere effektfulde ved at bruge hv-spørgsmål eller følge disse 14 skrivetips til at skrive bedre tekster.

Du kan også læse vores nye store guide til blogindlæg.

MEN lad os først komme i gang med at få nogle idéer til et nyt blogindlæg.

1. Forudsig fremtiden

Skriv et blogindlæg, hvor du forsøger at forudsige fremtiden inden for et område i din branche. En klassiker inden for vores eget felt er for eksempel “5 content marketing-trend, som hitter i 2016!”.

2. Hva’ sker der på de sociale medier?

Undersøg hvilke emner inden for din branche, der bliver diskuteret på de sociale medier. Skriv et blogindlæg, hvor du tager stilling til et eller flere af diskussionspunkterne.

3. Do’s and don’ts

Vælg en problemstilling, som dine brugere er optaget af, og du har ekspertviden om. Lav en “do’s and don’ts”-opremsning af, hvordan problemstillingen kan håndteres.

4. Svar på spørgsmål

Helt simpelt. Åben sluserne for en spørgerunde på de sociale medier. Lad dine følgere stille spørgsmål, og besvar ti af dem i et blogindlæg. Vær opmærksom på, at de mest interessante indlæg (set fra din virksomheds perspektiv) handler om noget, der både interesserer afsender og modtager. Du skal altså finde dit content sweetspot.

5. Hijack nyhederne

Gå ind på et nyhedssite. Surf lidt rundt i strømmen af nyheder. Måske er du så heldig at finde et par historier, som på den ene eller anden måde relaterer sig til din branche. Skriv et blogindlæg, hvor du forholder dig til nyhederne set fra din branches eller brands perspektiv.

6. Brug brugeroplevelser

Spørg dine følgere på sociale medier om deres sjoveste eller underligste oplevelse i relation til jeres branche. Lav et blogindlæg ud af svarene – for eksempel “De 5 absolut sjoveste content marketing-ideer”.

7. Brug jeres statistik

Der er sikkert nogle regnedrenge i din virksomhed, som sidder i tal til halsen og grafer om kundeadfærd og købstendenser til op over begge ører. Find de ti mest interessante statistikker, og lav et blogindlæg ud af dem. Her er det Eat24, en amerikansk pendant til Just Eat, som på deres blog skriver om, hvorvidt iPhone eller Android-brugere spiser mest usundt. Blogindlægget er baseret på virksomhedens egne kundedata.

8. Brug dine kolleger

Interview tre af dine kolleger om deres funktion i virksomheden. Skæve spørgsmål giver skæve svar. Og bare rolig, det tager dit brand ikke skade af. Her er et eksempel fra Disney Parks blog: En ansat tegner, med kælenavnet “Ducky”, forklarer, hvorfor han er så begejstret for at tegne Anders And.

9. Lån bloggen til en kollega

Du skal ikke skamme dig over at outsource tjansen med at fodre bloggen. Nogle gange er det interessant for alle parter med et nyt perspektiv – også for dit publikum. Lad en af dine kollegaer give sit syn på en aktuel problemstilling inden for branchen.

10. Hvad ved sælgerne?

En hel del faktisk! Kollegerne fra salgsafdelingen er sandsynligvis mere i kontakt med jeres kunder end nogen anden i virksomheden. Det er dem, der står i frontlinjen, når potentielle kunder skal have alle deres spørgsmål besvaret, inden de investerer i jeres produkt. Tal med en dygtig sælger og find ud af, hvilke 10 spørgsmål der ofte bliver stillet. Skriv så ti blogindlæg, hvor du svarer udførligt på hvert spørgsmål.

11. Lav en beslutningsguide

Eller decision guide, som det hedder på L’anglais. Du ved, et skema hvor svar forgrener sig til nye svar, og til sidst har du truffet en beslutning. Du kan oplagt hente inspiration til beslutningsguiden, når du alligevel taler med sælgeren om idé nummer 10 ovenfor.

Hvis du eksempelvis blogger for en virksomhed, som sælger løbesko, så vil en stor beslutning for dine læsere være: Hvilket par løbesko skal jeg købe? Hertil kunne første spørgsmål lyde: Hvor mange penge vil du bruge på løbesko? Efterfølgende spørger du: Hvor mange gange om måneden, løber du? Og herefter: I hvilket terræn? Hvert spørgsmål indebærer forskellige svarmuligheder, som fører læseren videre til et nyt spørgsmål indtil beslutningsguiden, når sin afslutning, og læseren modtager sit endelige svar.     

12. Anbefalinger fra Google

Google anbefaler søgninger, når du skriver en forespørgsel i søgemaskinen. Lad dig inspirere af, hvad andre har søgt på i sammenhæng med nøglebegreber fra din branche eller industri.

Lad os sige, at du (stadig) har en forretning, der sælger løbesko. Hop ind på google.dk. Du vil gerne skrive om emner, der italesætter din målgruppes behov. Skriv derfor i søgefeltet “løbesko til” og forlæng søgningen med et enkelt bogstav (start for eksempel med “a”), så den eksempelvis lyder “løbesko til a”. Nu følger søgeforslag som “løbesko til asfalt”, “løbesko til at gå i” og “løbesko til afrika”. Fortsæt på samme måde med “b”, “c” og så videre.

13. Hvad skete der så?

Tag dine tre mest populære indlæg og skriv en opfølgende historie til hver af dem – hvad er der sket siden sidst? Hvis du for eksempel har skrevet et blogindlæg om en tendens inden for din branche, så følg op på tendensen.

14. Interview med nøglepersoner

Hvem er tre nøglefigurer inden for din branche, som kunne tænkes at lade sig interviewe til bloggen? Find dem, interview dem, skriv dem (altså blogindlæggene).

15.  Hvad kan vi gøre bedre?

Simpelt. Spørg dine brugere på sociale medier, hvad de synes, at jeres virksomhed kan gøre bedre. Eller noget mere skævt som for eksempel, hvilket produkt, de tror, er jeres mest populære om 50 år. Tag de bedste svar og lav et blogindlæg ud af det. Sony’s Playstation har en hel sektion af deres blog dedikeret til forbedringsforslag fra brugerne. De har taget skridtet videre, så brugere kan bedømme hinandens forslag. Det er glimrende underholdning.

16. Hvad sker der på Facebook?

Bliv medlem af tre relevante grupper på Facebook, der beskæftiger sig med den branche, din virksomhed arbejder med. (Her er en om content marketing for eksempel). Følg diskussionen, og bliv inspireret til at skrive et blogindlæg. 

17. Hvad sker der på LinkedIn?

Bliv medlem af tre relevante grupper på LinkedIn, der beskæftiger sig med den branche, din virksomhed arbejder med. (Her er også en om content marketing). Følg diskussionen og bliv inspireret til at skrive et blogindlæg.

18. Følg årstiden

På hvilke punkter påvirkes din branche eller virksomhed af den nuværende årstid? Find nogle og skriv om dem.

En blog, som dygtigt lader sig inspirere af årstider, er amerikanske ModCloth, som hører under en online tøjbutik af samme navn. Her er årets gang, vejr og farver, en fast inspiration til indlæg.

19. Følg højtider

På hvilke punkter påvirkes din branche eller virksomhed af en kommende højtid? Find nogle punkter, og skriv om dem.

Det amerikanske forsikringsselskab Nationwide har et stort content-univers, hvor de for eksempel giver tips til, hvordan man undgår hjemmeulykker i forbindelse med højtider.

20. Lav en kalender

Hvis du har et konstant overblik over aktuelle begivenheder inden for din branche, kan du nemmere skrive reaktioner eller debatindlæg, netop når dit publikum finder det relevant. Du kan være på forkant med diskussionen og ramme ned i den på det helt rigtige tidspunkt.

Den britiske modebutik ASOS har flere gange gjort sig bemærket med blogindlæg, der rammer lige ned i målgruppens bevidsthed. Eksempelvis skriver de om berømthedernes påklædning til forskellige prisuddelinger og events.

21. Skriv et how to-blogindlæg

Eller på dansk et “Sådan-gør-du”-indlæg. Skriv en udførlig guide, som kan hjælpe dit publikum med at løse et konkret problem.

Korrekt, Sherlock. Det indlæg, du netop nu er ved at være to tredjedele igennem er et eksempel på et “Sådan-gør-du”-indlæg.

22. Bag scenen

Meget store virksomheder, som for eksempel Maersk, laver native advertising, som tager publikum med bag scenen og ind i dagligdagens maskinrum. Formålet: Vis publikum alt det hårde arbejde og slid, der går bag om de produkter og den service, kunderne oplever foran scenen. Du kan gøre det samme i et blogindlæg med billeder og tekst. Microsoft bruger deres blog til at byde læserne indenfor. Her med en historie om de medarbejdere, som beskytter it-virksomhedens data.

23. Søg inspiration hos konkurrenter

Det er okay at blive inspireret af sine konkurrenter (og du behøver jo ikke fortælle det til nogen). Gå ind på tre blogs, der beskæftiger sig med det samme område, som jeres egen gør. Find de tre mest populære indlæg, og lav din egen version af dem.

PS: Husk nu, at hvis du skal efterligne nogen, kan du ligeså godt efterligne de bedste. Hvis det er muligt, er det derfor en god idé at starte med at se mod de store udenlandske virksomheder, du ikke direkte er i konkurrence med.

24. Svar på en kommentar

Skriv et blogindlæg, som er inspireret af en kommentar på din blog.

25. Boganmeldelse

Læs en bog, som omhandler din branche eller industri, og skriv en anmeldelse af bogen.

26. Hvad ville du gøre?

Opstil et hypotetisk dilemma, og spørg dine følgere på sociale medier, hvordan de ville håndtere situationen. Skriv et blogindlæg, hvor du opsummerer deres svar.  

27. Skriv en ordbog

Eller en A-Z, hvor du definerer et begreb per bogstav. Lyder det fjollet? Det hele handler om at finde et koncept, så du kan dele ud af din viden.

28. Dyk ned i en case

Find et godt eksempel fra din egen branche og forklar, hvorfor det fungerer.

Et eksempel? “Flügger vendte bøtten med content”.

29. Dyk ned i en case

Og forklar hvorfor, den ikke fungerer.

30. Brug HubSpots idegenerator

Du kan finde idegeneratoren lige her.

Som du hurtigt vil opleve, fungerer den ekstremt simpelt. Du har tre felter til rådighed, og i hvert felt skriver du et navneord, som vedrører et emne, du gerne vil skrive om.

Lad os gentage scenariet fra tidligere. Du har en butik, der sælger løbesko. Du udfylder de tre felter med “running shoes”, “winter” og “darkness”. Generatoren svarer tilbage med mulige overskrifter til blogindlæg:

  • “The Ultimate Cheat Sheet On Running Shoes”
  • “10 Signs You Should Invest In Winter”
  • “10 Quick Tips About Running Shoes”

De foreslåede overskrifterne er fragmenter af ideer, som du selv må færdiggøre. Men ofte ligger de til højrebenet: “De fire største hemmeligheder til at finde det perfekte par løbesko” eller “10 tegn på at du har brug for nye løbesko til vinteren”. Du har måske brug for at køre flere ord igennem generatoren, før du finder den helt rigtige ide. Men redskabet er dynamisk og tager ingen tid at bruge.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Kommentarer (4)