Native advertising er blevet big business

Stine Andersen

Native advertising er ikke længere en nyhed - og alligevel er det stadig på alles læber. Nogle kan nærmest ikke få armene ned af begejstring - andre er knapt så positive i deres syn på formatet.

Kort fortalt går native advertising ud på at skabe annoncer, hvis indhold er så godt, at det skaber reel værdi for modtagerne. Ordet “native” - eller på dansk “indfødt” - kommer af, at indholdet er udformet til at ligne det medie, som det bliver bragt i. Det handler vel at mærket ikke om at snyde modtageren ved at skjule, at der er tale om sponsoreret indhold - det går ud på at engagere sine modtagere ved at tilbyde dem noget, som de gerne vil have.

Ny undersøgelse af native advertising

Og native advertising er kommet for at blive. Det bliver understreget i en undersøgelse foretaget af Business Insiders research service, BI Intelligence. I et indlæg af Mark Hoelzel, research analytiker hos BI Intelligence, præsenterer han nogle af de mest interessante pointer fra virksomhedens undersøgelse, som kortlægger, hvordan native advertising klarer sig nu. Desuden kommer han med et bud på fremtidens vækstrate inden for native advertising.

Ifølge undersøgelsen vil vi i fremtiden bruge svimlende store beløb på native ads. I 2018 vil der - ihvertfald i USA - blive brugt intet mindre end $21 milliarder på native ads, hvilket svarer til ca. 127 milliarder kr - eller 127.000.000.000 kr. Det kan måske være lidt svært for os herhjemme at forholde os til tal med 9 nuller bag, men selvom USA som oftest er foran, hvad angår progressivitet og budgetter, så indikerer undersøgelsen alligevel en interessant tendens, som vi roligt kan følge med i her i landet. Allerede nu har vi set en markant stigning i antallet af dollars, der strømmer i native-kassen. I 2013 blev der brugt $4.7 milliarder på native ads, i 2014 var tallet oppe på $7.9 milliarder.

Stigningen skyldes måske, at vi kan se, at native advertising er langt mere effektiv end mere traditionelle metoder. F.eks. har native ads langt højere klikrater end bannerannoncer - og er især effektiv på mobile enheder.

Her kan du få et overblik over BI Intelligences estimat på udviklingen af native advertising.

chart_BII

I undersøgelsen skelnes der imellem de tre mest overordnede typer native ads. Hvis du gerne vil have begreberne opfrisket, er her et overblik:

Social-native ads

Eksempel på social-nativeSocial-native er f.eks. Facebook News Feed ads og promoted tweets på Twitter. Hvis du anvender Facebook News Feed ads vil dit content dukke op i brugerens nyhedsfeed, og det er altså mere naturligt integreret end de mere traditionelle annoncer, som du ser helt ude til højre på din Facebook-side.

Native-style display ads

Et eksempel på native-style display ads er “Splash Ads”, som er en native-mulighed, Yahoo tilbyder brands, der gerne vil annoncere på Yahoos digitale magasiner som for eksempel Yahoo Style. Splash Ads er optimerede til forskellige platforme og gør det muligt for brands at integrere deres annoncer på en måde, så de passer ind i publikationens design og redaktionelle linje.

Eksempel på native-style display ads

Sponsoreret content

Sponsoreret content er indhold i paid media-kanaler som f.eks. advertorials. Et godt eksempel er de betalte historier og sektioner du ser hos BuzzFeed og The New York Times. På billedet herunder ser du det sponsorede indhold markeret som “PROMOTED BY”. Medier herhjemme gør også flittigt brug at sponsoreret content både på print og digitalt - det gælder bl.a. Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet.

Eksempel på sponsoreret content

Overblik over de fem mest interessante pointer fra undersøgelsen

1. Frem til 2018 vil sociale-native ads være den type native ads, der vil blive investeret flest penge i.

2. Selvom sociale-native ads vil hive flest penge ind, så vil native-style display ads vil være den type native ads, som vokser hurtigst.

3. Man vil indenfor sponsoreret content også opleve en betydelig vækst i perioden - dog ikke lige så markant som indenfor native-style display ads.

4. Native ads klarer sig bedre end mange andre former for traditionel markedsføring, hvilket især gør sig gældende på mobiler. Du kan her læse mere om, hvorfor mobilen er native advertisings nye bedste ven.  

5. Ifølge undersøgelse er forbrugerne generelt positive overfor native advertising. Det er imidlertid uhyre vigtigt, at både brands og medier sikrer, at deres native ads er relevante for modtagerne, at det er troværdige brands, som står bag, og at det er tydeligt markeret, at der er tale om betalt indhold. Ellers risikerer vi, at native advertising hurtigt får et blakket ry, og brugerne mister tilliden til formatet.

Et eksempel er den toneangivende sag om The New York Times, der bragte en sponsoreret artikel om Scientology, hvorefter de modtog så massiv kritik, at de var nødt til at fjerne artiklen fra deres hjemmesiden mindre end et døgn efter udgivelsen. Efterfølgende kom NYTimes med følgende offentlige undskyldning: “We screwed up.” Det er blevet et skoleeksempel på, hvor galt det kan gå, hvis man ikke arbejder etisk korrekt med native advertising. Du kan læse mere om sagen her.

Du kan læse hele indlægget om undersøgelsen her.

Billeder: BI IntelligenceSocial Media ExaminerYahoo StyleTech Crunch 

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Kommentarer (2)