12 grunde til at email marketing er mere relevant i 2020 end nogensinde

Pontus Staunstrup

Email bør være en del af enhver content- eller inbound marketing-strategi. Det er stadig en af de mest effektive kanaler og producerer kontinuerligt fremragende resultater. Vi har samlet 12 grunde til, at du ikke blot skal fortsætte med email marketing, men faktisk putte flere ressourcer i det.

Hvis du har arbejdet med marketing i bare et par år, så synes du sikkert ikke, at email marketing er særlig spændende. Du er måske endda en smule træt af det – det er jo trods alt 2020, og der er så mange andre spændende kanaler at prøve.

Men inden du bruger hele dit budget på VR og TikTok, så lad os lige kigge på tallene. For det viser sig faktisk, at der er mere liv i email marketing end du måske tror.

For eksempel ville det ikke være underligt, hvis du troede, at email bliver afløst af andre typer af kommunikation, men sandheden er, at antallet af brugere stiger. I dag bruger 4,5 milliarder mennesker internettet, og 3,9 milliarder har en email-konto – det er 100 millioner mere end det totale antal brugere på sociale medier.

I 2023 er det estimeret, at mere end 4,3 milliarder mennesker vil bruge email (det er mere end 50 pct. af verdens befolkning). Antallet af emails stiger, og der vil blive sendt mere end 350 milliarder hver dag om et par år.

Nå, så vi har altså slået fast, at email er i live og trives. Men hvorfor bruge email i marketing? Her finder du vores 12 gode grunde:

1. Email fungerer i B2B og B2C

Hvis du arbejder i B2C, så burde det faktum, at 99 pct. af forbrugerne bruger email hver eneste dag, imponere dig. Og det burde også imponere dig, at folk bruger 2,5 time hver dag på at tjekke deres personlige indbakke.

Hvis du på den anden side arbejder med B2B marketing - frygt ej. Den gennemsnitlige medarbejder bruger 28 pct. af en arbejdsuge på emails, hvilket svarer til 11 timer hver uge. Det tal er sikkert højere blandt ledere.

2. Du ejer platformen

Et vigtigt princip for content og inbound marketing er at være sikker på, at du ejer platformen - med andre ord, at vi primært bruger owned media. At bygge på lejet jord - sociale medier, paid advertising osv. har igen og igen vist sig upålidelig.

Email er et godt eksempel på en owned media kanal. En kanal, der når hele vejen til indbakken, hos en, som har skrevet sig op til at modtage dine nyhedsbreve eller tilbud. Det kan næsten ikke blive bedre!

3. Direkte kontakt med dine prospects og kunder

Til forskel fra en del andre traditionelle marketingkanaler sætter email dig i direkte kontakt med din målgruppe. Og ofte kan det publikum ikke vente med at høre fra dig. 49 pct. af forbrugerne siger, at de gerne vil modtage promo-emails fra deres favorit brands på ugentlig basis. Og 58 pct. af forbrugerne tjekker deres email, før de gør noget som helst andet online.

Men vær opmærksom på dette: Det kan godt være, at de folk, du vil tale med, åbner deres indbakker for dig, men de er hurtige til at lukke dem, hvis du ikke leverer. Kun 14 pct. af abonnenter mener, at størstedelen af marketing-emails er relevante for dem.

4. Segmenterede og målrettede flows

Email marketing har forandret sig meget siden dagene, hvor det handlede om at oversvømme abonnenten eller kunden med den samme besked igen og igen. I dag bruger 75 pct. af marketingfolk mindst en form for marketing automation-værktøj til at planlægge og strukturere email flows. Og resultaterne er værd at tage notits af. Marketingfolk, som segmenterer deres email kampagner, så mere end en 760 pct. forøgelse i overskud.

At det er værd at bruge tid på kunde-automation workflows kan ses ved det faktum, at de har de højeste click-through rates.

5. Mål kundeaktiviteter

Muligheden for at måle og tilpasse sig kundeaktiviteter er i sig selv en meget værdifuld del af et hvilket som helst kvalificeret marketing automation-værktøj. For at citere HubSpot: “Hvis en kontakt downloader adskillige af dine top-funnel marketingtilbud, som ebøger og webinarer, så er det et godt tegn på, at de er klar til lidt mere. Opstil workflows, der hjælper med at flytte de kontakter længere ned i tragten.”

Væk er dagene, hvor købsrejsen endte abrupt med et enkelt datablad. Nu er det muligt at justere og gøde kundeemner baseret på, hvor de går hen, og hvad der er relevant for dem.

6. Mobilvenlig

I modsætning til nogle andre kanaler virker email også godt på smartphones. Afhængig af i hvilken industri du arbejder, vil dette synes mere eller mindre relevant for dig, men det er interessant, at allerede i dag bliver op mod 60 pct. af alle emails åbnet på mobilen. Eftersom smartphonen er ved at blive den primære skærm for mange mennesker verden over, er det en tiltagende nødvendighed at levere en god mobiloplevelse.

Dette er også sandt, når det kommer til B2C og B2B. Du skal ikke gå ud fra, at blot fordi du sælger komplekse løsninger til virksomheder, så bliver dit nyhedsbrev åbnet på en desktop. Eller at booking af en ferie er noget, der kun kan blive sat i gang af et tilbud, der bliver læst i metroen.

7. Byg forhold

Sociale medier tager måske nok en stor del rampelyset, når snakken falder på at engagere sit publikum, men sandheden er, at email marketing er meget mere effektivt. Når de bliver spurgt, “hvilke onlineaktiviteter driver primært kundeerhvervelse og fastholdelse for din organisation?”, svarer 81 pct. af de små og mellemstore virksomheder, at de bruger email som deres primære værktøj til at få kunder. Og omkring det samme antal (80 pct.) ser det som den bedste måde at fastholde kunder.

Og selvom sociale medier nok føles personlige, så er indbakken på en måde endnu mere privat. Der er nyhedsbreve, vi ser frem til og åbner, når vi har tid til at fokusere på indholdet eller tilbuddet. Forholdene, vi udvikler i den kontekst, kan være mere reelle og tætte end det vi oplever, når vi scroller gennem Instagram eller LinkedIn.

8. God til konverteringer

Ikke nok med at flere mennesker bruger email end sociale medier, så er konverteringsraterne på email også meget højere end på sociale medier, direct traffic og search. Ifølge en undersøgelse er konverteringsraten på email faktisk 6,05 pct. mod 1,9 pct. på social.

Til det kan du lægge imponerende tal, der viser, at email-tilbud resulterer i, at kunder bruger 138 pct. på deres køb.

Hvordan kan det være?

En del har at gøre med den sindstilstand, vi er i, når vi åbner en email sammenlignet med, når vi bruger tid på sociale medier eller søger efter noget. Når vi besøger Facebook, Instagram eller LinkedIn, kan vi have forskellige formål – underholdning, interaktion med venner osv. En søgning kan også være resultatet af forskellige målsætninger – viden, underholdning, steder osv. Jeg siger ikke, at vi åbner en email med kun en ting i tankerne, men vi er mere fokuserede og har klare grunde til at åbne en email og klikke på linket, hvis vi gør det. Og det betyder, at vi ser på tilbud, triggers osv. med mildere øjne.

9. Kosteffektiv

Digital marketing tilbyder en bred palette af kanaler og medier, og nogle har dem har et rygte for at være meget kosteffektive. Men de fleste af dem har svært ved at slå email marketing. Ifølge Direct Marketing Association giver hver dollar brugt i gennemsnit 42 dollars retur. Det er meget godt.

Derfor kommer det ikke som en overraskelse, at 59 pct. af marketers svarer, at deres bedste kilde til ROI er email. Email driver indtægter og i tillæg giver det os metrics, der er nemme at måle og analysere.

10. Delbar

En email lander i din indbakke, men det betyder ikke, at den bliver der. Hvis du kan lide indholdet, kan det være, at du deler det. Eller hvis du har klikket på et linkene og er begyndt at læse, kan det være, at du beslutter dig for at dele artiklen via mail eller på sociale medier.

Dette er en klar fordel ved email markeitng, som vi ikke taler nok om: Det indhold, vi sender via mail, kan meget vel ende op i anden indbakke eller som et link i Messenger eller WhatsApp. Det knytter sig alt sammen til den spøjse term Dark Social – delingen, som ikke er synlig gennem almindelige sociale kanaler. Email marketing-aktiviteter kan skabe deling i den kontekst – ligeså vel som den kan skabe delinger via sociale medier.

11. Fungerer med andre kanaler

I digital marketing er der altid en risiko for, at du kannibaliserer en kanal, når du ønsker at opnå noget på en anden. Eller at du bruger en kanal eller et medie på en mindre optimal måde, når du vil opnå noget. Men når du arbejder med email marketing, risikerer du ikke det. Du laver dit flow, dit tilbud eller dit nyhedsbrev – vær sikker på, at der er tydelige og effektive CTA’er – og så er du klar.

Faktisk er kombinationen af email og website så god, at vi springer direkte til den sidste årsag.

12. Driver trafik til dit website

Hvis du vil øge trafikken til dit website, er et nyhedsbrev eller andre former for email marketing en god måde at opnå det. Det vil hjælpe dig med at nå et publikum, som måske ikke ser, hvad du poster på sociale medier, eller hvad du foretager dig på paid kanaler. Men de abonnerer på dit nyhedsbrev og på den måde bliver de opmærksomme på dit indhold. Det er ofte tydeligt at se, hvordan udsendelsen af et nyhedsbrev øger trafikken til dit website. 

På grund af det er det en god ide at overveje, hvad dine abonnenter gerne vil klikke på. Naturligvis vil du fremhæve relevant indhold, tilbud og events, men du har måske mere indhold, som din målgruppe kunne finde interessant og ved at bruge email, kan du præsentere det på en meget effektiv måde.

Takeaways om email marketing

Okay, hvis du er kommet her til, så håber jeg, at du er enig i, at der en del gode argumenter for email marketing. Her er vores tre centrale takeaways:

  • Hvis email marketing ikke er i dit kanal-mix, burde du seriøst overveje det. Det er kosteffektivt. 
  • Hvis du arbejder med et marketing automation værktøj, kan du lave adskillige forskellige måder, hvorpå du kan nå og udvikle din målgruppe.
  • Email marketing giver dig en måde at kommunikere direkte med dit publikum på en platform, du ejer, og på en måde de selv har skrevet sig op til. Det er et meget værdifuldt forhold.

Og endelig en lille advarsel: Vær sikker på, at du er helt klar over, hvad dit publikum vil have af dig (hvad de anser som relevant indhold), og hvor ofte de vil høre fra dig. At være irrelevant og at sende mails for ofte er to meget almindelige årsager til, at folk unsubscriber.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.