Søgemaskineoptimering (SEO) for begyndere

Matti Ljungberg

Hvad er SEO? Det er et stort spørgsmål, så lad os begynde med at svare på et lidt mindre af slagsen.

Hvordan finder du videoer, nyheder og information online? Nogle gange ved du præcis, hvilket website du skal besøge, men i langt de fleste tilfælde hopper du en tur forbi Google og søger efter, lad os sige: "Den bedste restaurant i Bologna".

Og på Google dukker en masse op af det, man kalder for organiske søgeresultater. Men har du nogensinde tænkt over, hvorfor du bliver præsenteret for netop den restaurant i Bologna? Svaret er SEO.

SEO står for search engine optimisation - på dansk søgemaskineoptimering. De restauranter i Bologna, eller rettere de sider med restauranter i Bologna, som du ser på den første side på Google, er alle optimeret til at ramme lige præcis den søgning, du har indtastet.

I dette blogindlæg får du svar på følgende:

Hvad er søgemaksineoptimering (SEO)?

Søgemaskineoptimering eller SEO er basalt set at skabe organisk trafik til et domæne ved at optimere domænets indhold og struktur, så Google og andre søgemaskiner har nemmere ved at forstå siden og indholdet. Ved at gøre det nemmere for søgemaskinerne at forstå siderne, øger det chancerne for gode placeringer og dermed øget organisk trafik. 

I dette blogindlæg tager vi for det meste udgangspunkt i Google, fordi Google ifølge Statista står for over 92% af de globale søgninger. 

OBS. Leder du efter en guide til at skrive SEO-tekster?
Så har vi skrevet en dybdegående guide omkring netop SEO-tekster. 

Hvorfor søgemaskineoptimering (SEO)?

Man skal lave arbejde med søgemaskineoptimering, for at skabe organisk trafik til ens domæne, men derudover skal SEO ses som et middel til at besvare læsers, kunders og besøgendes spørgsmål på ens side. Det skaber altså en god brugeroplevelse på siden, men samtidig skaber det organisk trafik gennem diverse søgemaskiner. 

SEO er en langsigtet investering, som skal være en del af en virksomhedsmarketingstrategi. SEO er ikke ligesom paid, såsom Google Ads, hvor du kan tænde og slukke for besøgende med et enkelt klik. 

God SEO går ud på, at man rangerer og besvarer ens kunders forespørgsler på siden, og på den måde både skaber organisk trafik til produktsider, blogindlæg og videoer. 

Hvad indgår i søgemaskineoptimering?

Google forklarer selv, at de måler på over 200 forskellige parametre, men det er så meget mere end bare 200 parametre. Google bruger AI (Kunstig Intelligens eller Artificial Intelligence) og ML (Maskinlæring eller Machine Learning) til at forstå, indeksere og rangere hjemmesider, og forskellige opdateringer af deres algoritmer medfører ofte nye tiltag/regler eller parametre.

Et eksempel kan være algoritme opdateringen angående YMYL (Your Money or Your Life), som gjorde at Sundhed.dk altid bliver vist som en af de øverste SERP (Search Engine Result Page: Resultatsiden i Google når du googler) resultater, når det kommer til søgninger omkring helbred. Kort fortalt var målsætningen med YMYL, at sider der kommer med råd til dit helbred og din økonomi kun skulle vises, hvis de råd kom fra autoritære og troværdige kilder. 

De mest basale ting, der indgår i søgemaskineoptimering kan være:

  • Teknisk analyse
  • Søgeordsanalyse
  • On-page analyse
  • Konkurrentanalyse
  • On Page SEO
  • Linkbuilding

Selvom det kan lyde skræmmende, så er der ingen grund til ikke at kaste sig over dele af processen - og man kan komme rigtig langt ved at kende nogle få tips og tricks. 

Er søgemaskineoptimering altid nødvendig?

Både og. Ofte handler det om kroner og ører. Hvad koster eventuelle ændringer vs. hvad får du ud af det. Hvis man skulle fikse alle problemer på en hjemmeside, så ville det ofte blive en dyr omgang, så oftest arbejder man med, hvad der giver mening. 

Et godt eksempel på, hvor det næsten altid giver mening er webshops. Sørg for at få tjekket jeres filtrering af produkter igennem, at jeres filter virker korrekt og skaber de korrekte landingssider (sider, der kan blive indekseret af Google - altså vist i søgeresultaterne).

En søgemaskineoptimering kan altså være optimering af mange ting. Hvis du driver en blog såsom vores blog hos Brand Movers, kan en søgemaskineoptimering indeholde en søgeordsanalyse, som kan finde nye relevante søgeord for dig at arbejde med, hvilket vil øge din organiske trafik. Et relevant søgeord kunne være “løbesko” for en der sælger sportsudstyr, men det kunne også være: “Hvilken løbesko er bedst til genoptræning?”.

Hvor starter man med en søgemaskineoptimering? 

Typisk vil man kigge på den pågældende sides fundament, altså lave en teknisk analyse af siden. Hvis ikke man kiggede på det tekniske først, ville det svare til at bygge en ny etage på et hus, hvor man ikke har undersøgt husets fundament for fejl. 

Hvorfor laver man søgemaskineoptimering (SEO)?

Kogt helt ned så handler det om at drive organisk trafik til siden, og da over 91% af søgningerne foregår på Google, så er det oftest Google SEO-specialister optimerer mod.

SEO er meget mere end bare “organisk trafik”, men for at skabe organisk trafik, så handler det om et domæne kan læses og forstås af Google, for at de kan vise domænets forskellige sider i søgeresultaterne. 

Derudover, så kigger man også på det pågældende domænes performance. Hvis siden får trafik ender det så ud i konverteringer, eller forlader besøgende siden igen uden at foretage nogle handlinger? 

Hvad indgår i søgemaskineoptimering?

Vidste du at:

  • 1 sekunds forsinkelse reducerer page views med 11%
  • 1 sekunds forsinkelse kan fjerne op til 7% af potentielle konverteringer.
  • 74% af brugere vil forlade en hjemmeside på smartphone, hvis siden er mere end 5 sekunder om at loade.

Teknisk analyse

En teknisk analyse laves for at give en idé om, hvorfor sidens indhold performer, som det gør - godt eller dårligt. Man bruger en crawler såsom Screaming Frog til at løbe alle sidens URL’er igennem og vise dataen på en overskuelig måde. Den tekniske analyse er altså med til at forstå selve domænets grundsten.  

Det væsentligste vil være ting som loadinghastighed på siden, indeksering af siderne og de interne links. Hvis du optimerer disse tre ting, så er der du allerede rigtig langt ift. den tekniske optimering. 

Hvis du laver en klassisk teknisk analyse af dit website, så ville de fleste sider få en masse fejl, men det kan ikke altid betale sig at fikse dem alle. Det er her ekspertise spiller ind. Ikke alle optimeringer giver samme “seo værdi”, og nogle optimeringsmuligheder er ligetil, og andre koster måske en del kroner at få implementeret.

Gratis redskaber til den tekniske analyse

Google Pagespeed Insights
For at tjekke hastighed og om Google har problemer med at læse nogle af elementerne på din side. 

Google Search Console
Google Search Console (GSC) er et af de vigtigste, hvis ikke det vigtigste, redskaber når det kommer til SEO. Google Search Console hed tidligere Google Webmaster Tool. Ved at installere GSC på din side, kan du få information om din sides helbred. Her kan du også tjekke om din side har problemer med indeksering, redirects og om dine sider lever op til Core Web Vitals kravene. 

Vi anbefaler stærkt, at alle, der vil arbejde med SEO på deres side, sørger for at have GSC installeret.

Husk også at uploade sidens XML-sitemap til Google Search Console.

Screaming Frog
Screaming Frog (SF) er en crawler, hvor du kan indtaste dit domæne, og så henter den en masse information ned for hver URL. SF er et til-dels gratis program, hvis du ikke har over 500 URL’er på din side.

I SF kan du implementere din GSC-adgang, så du nemt kan se om dine sider er indekseret af Google, men du kan også se dine titler og metabeskrivelser - og meget meget mere! 

Vi vil anbefale, at du henter programmet, læser en introduktion på Screaming Frogs egen blog og ellers så bare bevæger dig rundt i programmet.

Screaming Frog kan også vise dig, hvor dine interne sider får links fra på dit domæne. Du kan nemt se, hvilke sider der får flest links, og hvilke sider der måske skal arbejdes med. 

Fejl, som du selv kan fikse:

    • 404 fejl: Sørg for at få redirected gamle HTML-sider til deres nye og tilsvarende side. Hvis ikke der er en tilsvarende side, så redirect siden til forsiden. (Screaming Frog)
    • Zombie sider: Sider som man ikke kan finde via. interne links på siden. (Screaming Frog)
    • Ingen H1: Tjek alle dine siders H1 og sørg for de er optimerede. (Screaming Frog)
    • Ingen eller for lange side titler: Sørg for at du har nemt læselige, præcise og ikke for lange titler til dine sider. (Screaming Frog)
    • No index: Tjek om dine sider er sat som no index. No index gør, at Google ikke indekserer siden og derfor ikke viser siden i googles resultater. (Google Search Console)
    • Robots.txt: Robots.txt er en anden måde hvorpå man kan fortælle søgemaskinerne hvilke sider på domænet som er relevante for besøgende, og dermed undgå at de bliver vist. (Google Search Console)

Områder som kræver en del ekspertise

Loadinghastighed har en kæmpe betydning for brugervenlighed, så det er et vigtigt aspekt at få arbejdet med. Sørg for at optimere dine billeder, så de fylder mindst muligt og for du ikke har for mange ressourcekrævende elementer på siden, såsom for meget javascript. 

Loadinghastighed er måske ikke noget du selv kan optimere, men du kan altid teste din side og få en SEO konsulent eller din webmand til at rette fejlene. Du kan teste din hjemmeside med PageSpeed insights fra Google.

Pagespeed insight vil give dig en score mellem 1 og 100, samt nogle optimeringsforslag som kunne være væsentlige at få lavet.

Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er en analyse som laves for at få kortlagt, hvilke søgetermer sidens kunder bruger for at finde virksomhedens produkter. Sælger man f.eks. sportsudstyr, så kunne relevante søgetermer være “tennis sko”, “løbesko”, “badedragt”, “dykkerbriller”, men det kunne også være søgeord såsom “bedste løbesko til marathonløb” eller “bedste svømmebriller til børn”.

Hvorfor skal du lave søgeordsanalyse?

Målet med en søgeordsanalyse er at skabe organisk trafik til ens side for alle de relevante produkter man sælger, eller for at rådgive ens kunder inden eller efter købet. Alt i alt, så vil det skabe organisk trafik til siden, som kan ende ud i salg eller anden form for konvertering.

En søgeordsanalyse kan være med til at sørge for du rangerer på søgetermer rettet mod forskellige områder af dine kunders købsrejse. 

Hvordan kan du lave en søgeordsanalyse?

Du kan bruge Google Ads til at finde søgevolume for forskellige søgeord, men en rigtig god måde at få inspiration på er ved at Google dit søgeord. Lad os bruge “sofa” som et eksempel.

I SERP vil du se Google’s “Folk spørger også om”

Her har du altså nogle spørgsmål, som folk ofte spørger Google om i forbindelse med sofaer, og som kunne være relevante for dig at besvare på din side. 

Derudover, så vil du i bunden også se “relaterede søgninger”.

Nu har du altså en oversigt over spørgsmål, du kan besvare på din side, men samtidig viser “relaterede søgninger” nogle relevante landingssider, der kan laves på din webshop. Kan man filtrere din webshop efter 2 eller 3 personers sofaer og bliver disse sider indekseret af Google? 

Der findes også softwares, som gør det processen langt nemmere, men disse programmer koster ofte en god slat penge. Vi kan anbefale Ahrefs, SEMrush og kwfinder udviklet af Mangools. 

On-page SEO-analyse

At optimere “on-page” betyder kort fortalt, at man sørger for, at man gør den specifikke side så nemt forståelig for Google som overhovedet muligt. Altså, at Google har nemt ved at forstå, hvad siden handler om. 

Der er forskellige parametre på en side, som alle har forskellige parametre ift., hvor meget SEO-værdi de har i Googles algoritme, men de mest basale burde altid være optimeret, hvis man ønsker at drive organisk trafik til siden. 

On-page SEO er nok de typer af søgemaskineoptimeringer, som er mest lige til at tackle for en som er ny til SEO. 

Hvad indgår i on-page optimering?

  • Title-tag
  • Meta beskrivelser
  • Heading-tags (Brugen af overskrifter)
  • Alt-tekster (Tekst tilknyttet billeder)
  • URL optimering
  • Content
  • Interne links

Selvom man optimerer “mod Google”, så må man ikke glemme den faktiske kunde eller læser. Sørg derfor for at alle dine optimeringer altid giver mening for dine potentielle besøgende. 

Title-tag

Sidens title-tag er, hvad der bliver vist i SERP, som overskrift for din sides resultat. Det behøver ikke være det samme som sidens titel eller hovedoverskrift. Det kan være smart at skrive sidens main søgeord tidligt i ens title-tag. Sørg for at giv dine potentielle læsere incitament til at klikke på netop din sides resultat. Brug gerne call-to-actions i dit title-tag. 

Andre ting som er gode at bruge i din titel er: 

  • År (2022)
  • Positivt ladet ord (Ultimativ, fantastisk, boost, medrivende)
  • Priser
  • Tal (Såsom: 1 dags levering! eller Køb 1 og få 2)
Meta beskrivelser
En god meta beskrivelse indeholder en teaser om indholdet på den pågældende side og samtidig en årsag for læserne til at klikke sig ind.  
Headings (overskrifter)

Sørg for dit indhold er pakket ind i relevante overskrifter og med en logisk opbygning. 

I HTML sprog hedder en hovedoverskrift <h1>, en emneoverskrift hedder <h2>, en overskrift til afsnit kan være <h3>. Jo længere du bevæger dig ned, jo mindre bliver “værdien” af overskriften. 

En artikel bør have én H1’er, to-tre H2’er og flere H3’er. H4’er og ned efter har ikke særlig stor SEO betydning, men derfor kan de sagtens være med til at skabe en bedre læseoplevelse. 

Det er en god idé at bruge ens søgeord i overskriften, men ikke ensbetydende med at den skal være spammy - hellere give et super godt incitament for at læse artiklen. 

De fleste CMS’er såsom WordPress har muligheden for at bruge H1, H2, H3, H4 etc., men det kan godt være, at de hedder noget andet såsom overskrift 1, overskrift 2 osv. 

Alt-tekster

En alt-tekst er en tekst, du tilføjer billedet, gerne beskrivende for, hvad der er på billedet. En alt-tekst har SEO værdi, fordi navnet på billedet og alt-teksten er det eneste søgemaskinen kan forstå omkring billedet.

Jeg anbefaler altid folk at lave deres alt-tekster, som hvis de skulle beskrive billedet for en blind person. Der er en god fingerregel til at lave relevante alt-tekster til sine billeder. 

I WordPress har du mulighed for at indtaste alt-teksten når du uploader billedet. 

URL’er

Kunsten at anvende de rigtige URL’er. Generelt er det anbefalingen at holde sine URL’er korte og relevante, men brug meget gerne dit søgeord for den pågældende side i URL’en. Derudover, så undgå at bruge Æ, Ø og Å. 

Content

Content er alfa og omega for dit domæne. Besvarer du ikke dine læseres spørgsmål for et givent søgeord, kommer siden ikke til at få organisk trafik. Det er både gældende for blogindlæg og webshops. 

At skrive SEO-venlige tekster har to facetter: Læseren og søgemaskinerne.

Vi anbefaler altid at skrive til læseren, og så optimere mod søgemaskinen, men sørg for dit indhold giver værdi til læseren og så strukturér det derefter, så søgemaskinerne nemt kan forstå det. Det gør du blandt andet ved at anvende de rigtige overskrifter, struktureret data og ikke skrive for lange afsnit. Vi har også skrevet en udførlig guide om, hvordan du optimerer dine SEO-tekster. 

Interne links

Når Google skal indeksere og forstå din side, så er interne links ét af de vigtigste redskaber. Interne links gør det også muligt at skabe en god brugeroplevelse ved at linke relevante emner sammen, men udover det vil give læseren en god oplevelse, så vil det også hjælpe Google med bedre at forstå relevansen for siderne. 

Et godt eksempel er det link, som vi lige har sat ind ovenfor. Denne side bliver linket sammen med siden om at skrive “SEO tekster som sætter ild i din organiske trafik”, fordi det er relevant for læserne på denne side, men det lader også Google vide, at bloggen her omhandler noget semantisk relateret til “SEO tekster”. 

Konkurrentanalyse

Hvad skal der forstås ved dette? Det er diverse analyser af de domæner, som driver trafik fra søgeord, som du også kunne have interesse i at være rangeret for. 

Det kan både være webshops, som ofte rangerer for kommercielle ellertransaktionelle søgeord såsom: “køb peugeot brugt” eller “rejse til malaga”, og videnscentre som ofte rangerer på informative søgeord såsom “hvilken bil er bedst at rejse langt i?” eller “hvilken elbil kan køre længst på et batteri?”.

En webshop kan også godt rangere for informative søgeord, men de fokuserer (desværre) oftest på søgeord, som befinder sig langt nede i købstragten. 

Hvorfor laver man en konkurrentanalyse?

For at vide om det kan betale sig. Man er nødt til at finde ud af, om konkurrenterne er meget stærke aktører på markedet med stærke linkprofiler og godt optimerede sider, eller om det er en “lavthængende” frugt - lige til at plukke. 

Nye domæner har ikke samme troværdighed og ekspertise i Googles øjne, så selvom de skal optimere mod de mest konkurrenceprægede søgeord, så kan det også betale sig at arbejde med søgeord med mindre konkurrence på. 

Hvad indgår i en konkurrentanalyse?

En SEO konkurrentanalyse er en datadrevet analyse som indeholder:

  • Konkurrenternes søgeord
  • Konkurrenternes linkprofil
  • Teknisk opsætning
  • Keyword gap analyse 
  • Topical authority 
  • Konkurrenternes mest konverterende sider

Hvordan laves en konkurrentanalyse?

Alle SEO-eksperter bruger en eller anden form for software til automatisere indhentningen af konkurrenternes data og visualisere konkurrenternes data for dem. 

De mest benyttede er klart Ahrefs, Semrush og SE ranking. 

At lave en konkurrentanalyse uden disse redskaber kan godt lade sig gøre, men i og med den her guide er lavet til nye indenfor SEO, så vil vi stærkt anbefale at betale for en af de ovenstående redskaber. Vi vil anbefale Ahrefs.com. 

Ahrefs automatiserer rigtig mange ting, som det ville tage langt tid at finde/lave selv. Blandt andet giver det nemt et overblik over domæner, som rangerer for de samme søgeord som dit eget domæne og viser deres linkprofiler ved få kliks. 

Linkbuilding

Kort beskrevet, er linkbuilding, at man får andre domæner til at linke ind til ens eget. På den måde overføres noget af værdien fra afsender domænet til det modtagende domæne. 

Linkbuilding kan foregå på en masse forskellige måder. Naturlig linkbuilding er altid at foretrække, altså links du får, fordi andre naturligt finder det relevant at linke til dit indhold.

Hvorfor laver man linkbuilding?

Et link fra et andet domæne ses som en form for “anbefaling” i Googles øjne. Det vil sige, at jo mere troværdig og emne relevant domæne du får et link fra, desto mere er det link i sig selv værd.

Generelt, hvis gjort korrekt, så giver købte links slet ikke samme værdi som naturlige links, da Google ved disse links ikke er “earned” gennem god og relevant content.

Her er nogle af de mest udbredte linkbuilding metoder:

  • Naturlig linkbuilding (Fortjente links)
  • Købte links (Du betaler en linkgrossist eller domæne for at linke til din side)
  • Guest post (Du laver indhold til andres sider, hvor du så linker til din egen)
  • Virksomhedsregistreringssider (Du opretter din virksomhed. De giver ofte mulighed for at linke til siden). 
  • CSR-links (Flere CSR-tiltag linker til de virksomheder som støtter dem)
  • Kommentarspor links (Links fra et kommentarspor på et online forum)

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om SEO

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.