Hvad betyder Googles "helpful content update" for din content produktion?

Alexander Højfeldt Lund

Den 22. august begyndte Googles seneste opdatering at rulle ud over det ganske internet. Ændringen i algoritmen går under navnet “helpful content update” eller på dansk “hjælpsomt indhold update”. 

Mange content creators, brand managers og SEO-professionelle spørger nu sig selv, hvilke konsekvenser opdateringen vil have for contentproduktion, websites og rankings på den store søgemaskine. Er du klar?

I dette blogindlæg svarer vi på, hvad updaten betyder for din contentproduktion, - og om du skal ændre måden, du producerer indhold på. 

Hvad er the helpful content update?

Men lad os først se på, hvad updaten mere specifikt går ud på. 

The helpful content update vil først slå igennem på engelsksproget indhold og så gradvist på andre sprog. Fokus er på at fremme indhold lavet af mennesker til mennesker.

Men hvad betyder det præcist?

De seneste år har Google oplevet, at søgeresultaterne er blevet oversvømmet af dårligt indhold kun lavet med søgemaskinerne for øje. Og selvom mange websites, brands og bureauer har arbejdet hårdt på at hæve kvaliteten, er andre gået i den modsatte retning med programmatic SEO og autogenereret indhold.

Med denne update forsøger Google at modarbejde denne search engine first-tilgang. Google siger, fordi de ønsker at hjælpe brugerne med at finde de mest værdifulde og hjælpsomme svar på deres spørgsmål.

The helpful content update sigter altså efter at belønne indhold, hvor brugerne føler, at de har fået en tilfredsstillende oplevelse, mens indhold, der ikke møder de besøgendes forventninger, vil rangere dårligere.

Fokus på mennesker først

Hvordan sikrer du så, at du laver indhold, der er performer under the helpful content update?

Det korte svar er: Lav indhold til mennesker, ikke til søgemaskiner.

Google foreslår selv, at du ser nærmere på, om du kan svare ja til følgende spørgsmål:

  • Har du en målgruppe for din virksomhed eller website, som ville finde indholdet interessant, hvis de kom direkte til dig?
  • Viser dit indhold førstehåndsekspertise og dyb viden?
  • Har dit website et primært formål eller fokus?
  • Efter at have læst dit indhold vil læseren så føle, at hun har lært nok til at opnå sin målsætning?
  • Vil læseren føle, at hun havde en tilfredsstillende oplevelse efter at have læst dit indhold?

Blot fordi den nye update fokuserer på at lave indhold til mennesker, betyder det ikke, at du skal opgive at følge best practice inden for SEO. 

SEO er en vigtig og væsentlig komponent i arbejdet med at lave content, men content lavet med søgemaskiner for øje er ofte utilfredsstillende for den menneskelige læser.

Men som tidligere nævnt er søgeresultaterne oversvømmet med indhold, der forsøger at ranke på de samme keywords. Derfor er det endnu mere essentielt (understreget af den nye update), at du laver indhold, der er værdifuldt for læseren.

Det betyder blandt andet, at du skal skille dig ud og holde op med at være ligegyldig. Jeg har skrevet en blogpost om, hvorfor du skal have en holdning i dit indhold - og på den måde give værdi til dine læsere.

Læs mere her: Stop med at være ligegyldig: Derfor skal du mene noget med dit indhold

Det er også vigtigt, at du tør tale om problemerne. Folk søger svar på deres spørgsmål og løsninger på deres problemer, når de scroller gennem søgeresultaterne. Hvis du svarer på spørgsmålene og hjælper dem med deres udfordringer, skaber du værdi for dem og i sidste ende også for din butik.

Læs mere her: Når skidt er godt: Derfor skal du fortælle om problemerne

Fem tips til at lave helpful content

Hvis du har brug for lidt mere konkrete råd til, hvordan du laver helpful content, så finder du her fem tips til at lave indhold, der hjælper læseren.

  1. Skriv altid med kunden i baghovedet. Du kender dem. Hjælper indholdet med at svare på deres spørgsmål? Forlader de dit website med mere information, end da de ankom?
  2. Tilføj noget nyt. Hvis du sammenligner dit indhold med toppen af søgeresultaterne, tilføjer du så noget nyt? Det kunne f.eks. være en anderledes vinkel eller et nyt take på et emne.
  3. Brug billeder, video og grafik. Bruger du billeder, video og grafik til at højne brugeroplevelsen på dit website og til at give en mere interessant behandling af det, du skriver om?
  4. Opbyg tillid og autoritet. Forsøger at du følge E-A-T retningslinjerne? De lyder sådan her: Skriv om emner du er ekspert i, opbyg autoritet for dig selv og dit brand og basér dit indhold på troværdige kilder.
  5. Vær forsigtig med følsom information. Hvis du skriver om YMYL (Your Money or Your Life) emner, skal du være velovervejet omkring den information, du præsenterer for læserne. YMYL indhold kan potentielt have indflydelse på læserens liv.

Hvis the helpful content update har positiv indflydelse på dit website? Stærkt! Du er på rette vej. Hvis ikke, så er der mange måder at komme på ret køl. Det er en mulighed for at gentænke din content strategi, have kunderne i baghovedet og lave indhold, der hjælper dem.

Men husk også: Ingen ved præcis, hvordan updaten påvirker content og dit website. Så test, se hvad der sker, og test igen.

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Kommentarer (2)