Sådan laver du en redaktionel kalender til content marketing

Lars Damgaard Jensen

Hvis I er seriøse omkring content marketing i jeres virksomhed, så er I nok allerede igang med at publicere indhold på fast og hurtig basis. Men hvordan går det med planlægningen af den hurtige produktion? Og strukturen? Har I overblik over de næste tre måneders indhold? De næste to uger? Fire dage?

Hvis du ikke kan svare klart og rungende: “Det har vi FULDSTÆNDIG styr på,” så er du langt fra alene. Rigtig mange content-producenter kører sur i det og får sværere og sværere ved at hive nye kaniner op af hatten.

Det kan en redaktionel kalender dæmme op for ved at sætte struktur på produktionen. Og den kan faktisk give så meget mere end det.

Planlægning betaler sig

Det amerikanske militær har et udtryk, der hedder ‘The 7Ps’ (de syv P’er). Det dækker over ‘Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance’, direkte oversat (desværre med tabet af den fine P-sammenhæng): God planlægning og forberedelse forhindrer pivringe præstationer.

Hvis I ikke har en stærk struktur (en kalender) som fundament under hele jeres indholdsproduktion, så risikerer I, at hele processen ender med at dræne jer for energi, fordi I producerer helt eller halvt i blinde. Og hermed at kvaliteten af jeres indhold sikkert også bare bliver ringere og ringere – for tilsidst at blive pivringe.

Enkel løsning

Men I kan som sagt tage livet af de ‘pivringe præstationer’ med en god og dækkende redaktionel kalender. Kalenderen fungerer som et værktøj, der gør det nemmere at strukturere jeres indhold, så I skaber konsistens og producerer strategisk klogt materiale, der opfylder jeres mål. Den kan også give overblik over, om I skriver nok af de forskellige typer indhold, som I har beskrevet i jeres strategi og o.s.v.

Der findes flere online redskaber og platforme, man kan downloade og bruge som redaktionel kalender, men vores erfaring er, at de kan være svære at overføre direkte til éns egen virkelighed. Derfor kan den mest optimale løsning faktisk være noget så enkelt som et regneark med de rigtige opsætninger. Vi har lavet en skabelon til en redaktionel kalender, du kan tage udgangspunkt i. Du kan hente skabelonen Excel-format her, som I nemt kan tilpasse med de felter, der passer præcis til jer.

Bryd produktionen op

Det er naturligvis forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der er brug for i en redaktionel kalender. Når du skal skabe den mest optimale kalender til netop jeres produktion, går øvelsen først og fremmest ud på at bryde jeres produktion op i flest mulige stykker, for at få det bedste overblik. Hvert stykke indhold deles op i hver eneste relevant opgave. Du skal altså tage ét blogindlæg og tænke hele processen igennem.

Hos os kan det eksempelvis se sådan her ud: Lad os sige, at vi har lavet en lille undersøgelse blandt vores brugere om, hvilke rubrikker, der virker bedst, og nu vil vi skrive blogindlægget ‘5 rubrikker, der virker – Sådan får du folk til at klikke’. Hvad er de vigtigste relevante opgaver i dén proces? Hvad skal vores redaktionelle kalender indeholde?

redaktionel-kalender-1.png

Her ser du vores redaktionelle kalender, som vi bruger hver eneste dag i vores arbejde med indhold til bloggen. Det hypotetiske indlæg om de fem rubrikker kan ses som det øverste indlæg. I vores daglige arbejde med blogindlæg har vi prioriteret de forskellige punkter, som du kan aflæse i den øverste bjælke.

Vigtigt i din kalender

Redaktøren har brug for at vide:

  • Hvornår er deadline på indlægget?
  • Hvem skriver det?
  • Hvilke billeder ledsager indlægget?
  • Hvilken af vores personaer er indlægget skrevet til?
  • Hvilken form på blogindlægget? Er det en Q&A, en liste, en infografik eller andet?
  • Hvilket emne handler indlægget om?
  • Hvilke søgeord bliver det skrevet ud fra?
  • Hvad er arbejdsrubrikken?
  • Hvornår skal blogindlægget publiceres?
  • Hvad er status på indlægget (her bruger vi farvekoder, så det er nemt og hurtigt at aflæse, hvor i processen indlægget er. Farvekoderne skifter automatisk og afhænger af, hvad man skriver i feltet – for eksempel bliver feltet grønt, når man skriver “Godkendt”).
  • Skal indlægget på de sociale medier, som er en del af vores content marketing-strategi (Facebook, Twitter, LinkedIn)?
  • Og er der relevante kommentarer til det enkelte blogindlæg?
  • OG. Sidst men bestemt ikke mindst, så skal redaktøren vide, hvilket mål det konkrete indlæg skal opfylde. Hvad vil vi gerne have, at det her indlæg får folk til at gøre? Skal de dele det, downloade en e-bog, eller tænke: Det kunne godt være, BrandMovers skal hjælpe os i vores content marketing-proces?
  • I forbindelse til det: hvilket konkret call to action hører der til artiklen? Altså, skal der for eksempel poppe en lille boks op, som beder læseren skrive sig op til en e-bog? Hjælp din læser og vis hende, hvad du gerne vil have hende til at gøre.

Redaktionelt overblik

Med denne redaktionelle kalender kan redaktøren holde overblikket. For det første ved hun, at det gælder om at have den fyldt ud de næste måneder frem, så der hele tiden er friskt indhold til bloggen, ligesom hun kan tjekke, at indholdet bliver afleveret til tiden, så tidsplanen ikke skrider. Derudover kan hun se, om vi får skrevet blogindlæg nok til alle vores definerede personaer, og hun ved, hvem hun skal gå til, hvis der er noget, som hænger i bremsen.

Alle skribenter har selvfølgelig også adgang til kalenderen og kan dermed holde styr på opgaverne, ligesom vi udfylder de væsentlige felter henad vejen, så vores redaktør kan følge med i blogindlæggets udvikling.

Vi er helt afhængige af kalenderen, og hvis du har brug for en hjælpende hånd i din content-produktion, så tag et brug vores redaktionelle kalender - download den her (Excel) eller her (Google Spreadsheet). Den skal ganske givet rettes lidt til, før I kan bruge den på den mest optimale måde – det gør vi også selv fra projekt til projekt, hvor arbejdsgangene kan variere.

Men den er i hvert fald et supergodt udgangspunkt.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Kommentarer (2)