Bør du udgive mere eller mindre content om sommeren?

Pontus Staunstrup

Hver sommer står marketingfolk over for det samme spørgsmål om, hvorvidt de skal udgive mere content eller skrue ned for frekvensen og måske ligefrem trykke pauseknappen helt i bund på udgivelser og aktiviteter på sociale medier indtil sidst på sommeren.

I Norden, såvel som i andre dele af verden, hvor lange sommerferier er almindelige, er det et vigtigt spørgsmål at tage stilling til. Skal du afsætte ressourcer til content produktion og distribution, eller regner du med, at din målgruppe har travlt med at lave ingenting på stranden eller lever livet under fjerne himmelstrøg?

Traditionelt set, i hvert fald i Norden, har marketingfolk haft tendens til at gøre som i det sidste scenarie. Drosle ned for produktionen og nogle gange helt afholde sig fra at poste eller udgive på egne og betalte kanaler. Denne beslutning er imidlertid sjældent baseret på en detaljeret analyse, og der er faktisk nogle stærke argumenter for et andet perspektiv.

I dette blogindlæg guider vi dig til, hvordan du skal gribe distributionen af content an i sommerperioden.

Antag intet - undersøg det

Hvis vi begynder med marketingfolkene, er her et vigtigt råd: Bare fordi sund fornuft og din egen adfærd peger i retning af én fremgangsmåde, betyder det ikke, at data vil underbygge din mening. Og hvad siger vi til “The God of Biased Decisions”? Ikke i dag! (Se lige, en Game of Thrones-reference ud af det blå!). Kig i stedet på, hvad der faktisk sker i dine egne og betalte kanaler.

Det har vi gjort både for vores kunder og hos os selv - kigget på de tilgængelige data og forsøgt at afdække adfærden. Og i de fleste tilfælde, når vi har udgivet nyt content så vel som genbrugt eksisterende content i løbet af sommerperioden, har det været en succes.

Tip: Læs, hvordan du øger rækkevidde og engagement på dit content med betalt distribution.

Du er ikke din målgruppe

En anden vigtig lektie for marketingfolk er, at hver og én af os har brug for at erkende, at vores målgruppe hverken tænker eller agerer som os. Sommerferier er et rigtig godt eksempel af flere grunde.

Først og fremmest fordi det er de færreste steder i verden, hvor 3-4 ugers kontinuerlig ferie er normen. Arbejder du i eller for en virksomhed, der er aktiv på flere markeder globalt, er det nødvendigt, du sætter dig ind i, hvordan tingene fungerer dér.

Derudover skal du være opmærksom på, at selvom du måske kun arbejder i de nordiske lande, er der langt større variation nu sammenlignet med tidligere. Folk tager på kortere ferier, virksomheder lukker sjældent helt ned og så videre.

Vi indhenter det forsømte i ferier

Ok, hvis vi nu retter vores opmærksomhed mod vores målgruppe, så er der også her nogle centrale pointer, vi skal gøre os bevidste om. Som denne: I stedet for at se ferier som et tidspunkt, hvor folk helst vil glemme deres arbejde, er det måske i virkeligheden et tidspunkt, hvor folk har mulighed for at indhente det forsømte ved at orientere sig om, hvad der sker i deres professionelle liv.

Der er mange, uanset hvilket job de har, der føler et stigende behov for at vide mere, opdatere deres viden eller ligefrem lære noget helt nyt. En normal arbejdsuge tilbringes typisk med daglige gøremål, rutineopgaver og “brandslukning”.

Der er ikke tid eller overskud til at lære nyt. Men de fleste af os føler, vi bliver nødt til at lære noget nyt i en verden, hvor disruption og transformation er normen. Og pludselig har man et par uger væk fra kontoret og den daglige trædemølle…

Hvad går jeg glip af?

Du har formodentligt hørt forkortelsen FOMO, “Fear Of Missing Out”, blive brugt om vores adfærd på de sociale medier. Faktisk opsummerer det også rigtig fint, hvordan vi tænker og agerer i vores professionelle karriere.

Folk i din målgruppe tager måske nok på ferie fast besluttede på ikke at tjekke e-mail eller vise arbejdsrelaterede informationskilder den mindste smule opmærksomhed (dit website og konti på sociale medier inkluderet).

Men efter en dag eller to sniger frygten sig ind på dem - hvad hvis der sker noget vigtigt? Snart er de faldet af “vandvognen” og tjekker ikke kun deres e-mail, men alle deres typiske “vandhuller”, ligesom de ville gøre på et hvilket som helst andet tidspunkt af året.

Tre råd: Sådan udnytter du sommeren

Nu hvor vi har slået fast, at sommertiden ikke er spild af god content, sådan som du måske altid har troet, er det tid til at tale om, hvad du faktisk kan gøre.

Test

Først og fremmest er der brug for, at du finder ud af, hvordan din målgruppe i virkeligheden fungerer. I stedet for at tage udgangspunkt i den kollektive viden, så rul ærmerne op, og kør nogle tests. Producer noget content til sommeren, og planlæg, hvordan det kan distribueres mest effektivt. Og sørg for at afprøve forskellige kanaler og medier, idet ferietiden betyder, folk ikke nødvendigvis har samme online adfærd, som de plejer.

Genbrug

Selvom det altid er godt at producere og udgive nyt content, er der også meget godt at sige om at genbruge eksisterende content og give det nyt liv hen over sommeren. Det er meget sandsynligt, at en stor del af din målgruppe ikke lagde mærke til dit content de første par gange, du udgav det, men denne gang kan det faktisk være, de interagerer med det.

Hold udkig efter rabatter

En anden måde, du kan udnytte den generelle tendens til at skrue ned for tempoet om sommeren på, er ved at holde øje med Facebook, Google Ads og lignende og udnytte deres rabatter. De anser nemlig også sommeren for at have et lavt aktivitetsniveau, og derfor har de typisk nogle gode tilbud. Mere “bang for the buck” og ikke bare det, for siden dine konkurrenter har lukket deres marketingafdeling ned for sommeren, vil du let kunne dominere din branche i nogle uger.

Sådan! Der er altså masser af grunde til at se din plan for content produktion og distribution i sommertiden nøje efter i sømmene. Selv hvis du arbejder i Norden, er der mere at vinde ved at være mere aktiv.

 

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.