Slut med tredjeparts-cookies: Derfor er godt content svaret

Alexander Højfeldt Lund

Tredjeparts-cookies har længe været en fast del af menuen for mange marketing managers, social media managers og alle mulige andre, der arbejder med digital marketing. 

Men det har ændret sig de seneste år. Der er øget fokus på sikring af forbrugernes private informationer og generelt på at sikre, at forbrugerne har indflydelse på, hvad de deler og hvordan. Det betyder, at mange browser-udviklere og teknologi-virksomheder har besluttet at udfase tredjeparts-cookies. 

I 2021 lancerede Apple sin App Tracking Transparency (ATT) feature, som giver brugerne mulighed for at begrænse tracking af dem på tværs af internettet og andre apps.

Google har også besluttet at skrue ned for deres digitale tracking. Verdens største søgemaskine sigter nu efter andet halvår af 2024 for udfasningen af tredjeparts-cookies. Det har været længe undervejs. Sidste sommer annoncerede Google, at det vill ske i andet halvår af 2023. Før det var det planen, at det skulle ske i 2022.

Men selvom det er blevet udskudt flere gange, kommer det til at ske. Og det gør i hvert fald ikke noget at forberede sig og se på alternativer. Hvad vil der ske, når du ikke længere kan regne med tredjeparts-cookies? Hvordan kan du fortsætte med at skabe awareness og tiltrække nye leads i en verden uden tredjeparts-cookies?

Hvad er en tredjeparts-cookie?

Kender du de der annoncer, der kan virke lidt creepy, fordi de præsenterer dig for lige præcis de sko, du er på udkig efter? De annoncer bygger på retargeting, som er baseret på informationer fra tredjeparts-cookies.

Tredjeparts-cookies er små filer, der efterlades på din enhed - uanset om det er din computer, mobiltelefon, tablet eller andre digitale enheder. De leverer typisk data til virksomheder til analytics, ads og andre programmer, de bruger til at måle trafik og konverteringer. Virksomheder bruger samtidig denne data til at lave online brugerprofiler med henblik på målrettet annoncering.


Forbrugeren kan ikke lide at blive tracket

Lad os lige slå fast med det samme: Den gennemsnitlige internet-bruger kan ikke lide at blive tracket, og kommer ikke til at savne tredjeparts-cookies. Bare se på Apple: Næsten to tredjedele af alle iPhone-brugere har valgt ikke at dele deres data med tredjeparts apps og websites.

Rickard Lawson, tidligere Chief Marketing Officer hos Strossle, mener faktisk, at digital tracking og tracking af adfærd aldrig rigtigt har virket.

»Disse forskellige måder at targete personer, bruge data, samle den, sælge den og sælge den igen for at ramme personer rundt omkring på nettet pisser bare folk af,« siger han.

Intet teknisk alternativ til tredjeparts-cookies

Men det er en anden historie for dem, der bruger tredjeparts-cookies til deres ads og for de websites, der viser disse ads.

Den gode nyhed er, at du har tid til at overveje, hvordan en cookie-fri diæt skal se ud.

Den dårlige nyhed er, at tiden er begrænset, for du har ikke lyst til at se din lead volumen og kvalitet eller begge dele falde ud over klippen, når Google endelig foretager ændringen.

Google har sagt, at de ikke vil facilitere et tracking alternativ til tredjeparts-cookies. En række tekniske løsninger er blevet foreslået fra forskellige steder, som f.eks. fingerprinting og edge computing, Privacy sandbox og AI til at gøre førstepartsdata bedre. Det lyder alt sammen meget indviklet og ikke noget de fleste content creators eller marketing managers nødvendigvis vil være involveret i. 

Content marketing er det bedste svar

Heldigvis er det bedste alternativ til en verden uden tredjeparts-cookies noget, marketingsfolk allerede er bekendte med: Godt content på egne kanaler. 

En gennemtænkt online content marketing strategi kan være bedre end alle verdens personaliserede ads.

Som Thomas Baekdal skriver: Fremtiden er førstepartsdata. Med den mængde ads, der er på nettet, er reachen på nogle ads så lidt værd, at de næsten ikke bidrager til omsætningen. Du kan begynde at arbejde med at udvælge ads, der passer til forskelligt indhold, manuelt eller begynde at lave brugerprofiler. Men det er en kompliceret og ressourcetung proces.

Content marketing derimod sigter efter brugernes behov. Hvis dine læsere eller seere finder præcis det indhold, de leder efter og føler en forbindelse til emner og budskaber, er der større sandsynlighed for, at de vil vælge dig, når de har behov for et produkt eller en service, du leverer.

Folk, der leder efter en løsning på et problem, finder måske din blog og finder ud af, at dit produkt er præcis det, de har brug for. Og den bedste del er, at al leadgenerering foregår på din platform, hvor du kan indsamle data helt efter reglerne.

I stedet for at være afhængig af information fra en tredje part, skal du altså i gang med at indsamle din egen data i form af førsteparts-cookies eller information, de besøgende efterlader, når de logger ind. Den information kan du kun få, hvis de besøger din platform. Content marketing kan tiltrække din målgruppe til dit website, hvor du kan måle og forstå deres adfærd.

Content marketing leverer indhold med værdi

Nogle marketingsfolk sørger måske over, at tredjeparts-cookies forsvinder, men folk, der arbejder med content marketing, bør hilse forandringen velkommen.

Hvis der var en “rigtig” måde at targete folk med data, ville vi vide det nu. Alle har oplevet at se en ad for det hotel, man lige har boet på. Det er spild af tid og penge - og spild af din målgruppes opmærksomhed.

Med content marketing kan du levere indhold, der tiltrækker din målgruppe, fordi du tilbyder noget af værdi, som hjælper dem at løse deres problemer.

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.