Sådan skriver du skarpe blogindlæg med den journalistiske fortællesætning

Alexander Højfeldt Lund

Hvad vil du fortælle?

At skære det overflødige fra, fortælle det vigtigste og formidle skarpt er noget af det sværeste, når man begynder at producere content, blogindlæg, artikler, casehistorier osv.

Derfor er noget af det første spirende journalister på landets journalistuddannelser lærer, at alle gode artikler har en klar vinkel. Det samme gælder nyhedsbreve, webtekster, blogindlæg – ja, også tweets og facebookopslag.

At vinkle en historie betyder, at man ser på den i et bestemt perspektiv. Journalisten udvælger en del af historien som det vigtigste og anbringer det i toppen. Resten af historien skal ses i forhold til den valgte vinkel.

Hvordan finder jeg en vinkel med fortællesætningen?

Nå, men det er jo mægtig fint, tænker du. Men hvordan finder jeg så en klar vinkel?

En måde, journalister finder deres endelige vinkel, er ved at afslutte sætningen: “Jeg vil fortælle at …, fordi ...“

Dette værktøj er kendt som den journalistiske fortællesætning. Den journalistiske fortællesætning hjælper dig med at fokusere formidlingen – ganske enkelt fordi den tvinger dig til at formulere din historie i én sætning.

Det lyder måske banalt, men det virker.

Hvorfor skal jeg finde en vinkel med fortællesætningen?

For meget snik snak, baggrundssnak, for mange vinkler på samme problem eller for tekniske forklaringer, der faktisk er overflødige, er nemlig med til at stjæle fokus fra det, historien egentlig handler om.

Nå, men hvad skal til for? Det smarte er, at man undgår at forfalde til at “fortælle om”.

Lad mig bruge dette blogindlæg som eksempel.

Den journalistiske fortællesætning lyder: “Jeg vil fortælle, at den journalistiske fortællesætning er et godt redskab til contentproduktion, fordi den kan gøre din historie skarp og væsentlig for læseren.”

Hvis jeg i dette blogindlæg blot ville fortælle om fortællesætningen, så ville der være risiko for en masse ufokuseret plapren, og teksten ville nok mere handle om, hvem der fandt på den, fremfor hvorfor den er vigtig i skarp formidling.

Samtidig lægger “at” i den journalistiske fortællesætning op til noget aktivt og konkret. Det hjælper også med at gøre historien skarp.

Og alt det kan sagtens overføres til blogindlæg, casehistorier osv.

Når du har fundet din vinkel, er det bare at sætte sig ved tastaturet og skrive løs.

God skrivning.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.