Thought leadership: Sådan tager du din branche med storm

Lotte Lauridsen

Hver eneste dag udgives der store mængder af fagligt indhold på nettet, og det kan være svært at vide, hvordan du skal skille dig ud fra mængden. Faktisk konkluderer vores årlige industrianalyse "Content Marketing i Danmark 2018", at hele 62% af danske virksomheder vil producere mere indhold i 2018 sammenlignet med 2017. 

contentproduktion

Vores undersøgelse tegner altså et klart billede af, at mængden af content fortsat vil stige støt i 2018. Konkurrencen om forbrugernes opmærksomhed stiger derfor også, og det åbenlyse svar er, at de vil vælge indhold med høj kvalitet fra virksomheder, de stoler på. 

Men hvordan vinder du forbrugernes tillid? Det gør du ved at agere thought leader, som et led i din content marketing strategi, inden for din specifikke branche.

Hvad er thought leadership?

Michael Brenner, keynote speaker, forfatter og CEO hos Marketing Insider Group, definerer thought leadership som: 

Michael BrennerA type of content marketing where you tap into the talent, experience, and passion inside your business, or form your community, to consistently answer the biggest questions on the minds of your target audience, on a particular topic. 

Thought leadership handler om, at du skal tage aktivt lederskab over din branche. Du skal sætte dagsordenen og skabe den ultimative markedsrelevans gennem viden, indsigt og dialog til gavn for din målgruppe. Du skal besvare din målgruppes spørgsmål, uddanne dem og give dem viden i bytte for deres tillid, så de vil spørge dig til råds, når de møder udfordringer i deres arbejde.

Kort sagt skal du give din målgruppe de bedste og mest dybdegående svar på deres spørgsmål i de content-formater, de foretrækker at konsumere. Og når du lykkedes, vil målgruppen se dig som den bedste vidensressource inden for din branche og vælge dig, når de er på udkig efter en ny samarbejdspartner.

Hvordan bliver jeg en thought leader?

Mange har den opfattelse, at thought leadership kræver content, som er helt unikt, fordi der er rigtig meget "støj" i deres branche.

Men det er ikke sandheden. Din målgruppe kræver ikke nogen bestemt form for indhold, de søger derimod efter de bedste svar på deres udfordringer og spørgsmål. 

Thought leadership skabes i samspillet mellem din virksomheds faglighed og medarbejdernes evne til at sætte denne faglighed i spil. Din virksomhed skal være vidensførende og udvise lederskab samt autoritet. I er fageksperterne, der skal sætte jeres viden i spil, så potentielle kunder vil følge jer.

Vigtigst af alt skal din virksomhed være konsistent i sit flow af kommunikation, så I hver eneste dag kan hjælpe jeres målgruppe med at finde de svar, de søger.

Èn af de bedste måder at etablere autoritet inden for din branche er netop at præsentere en dyb viden om din målgruppes udfordringer. En viden som ingen andre har. Du skal altså afdække målgruppens udfordringer samt spørgsmål og derefter definere de bedste måder at overvinde dem på, så målgruppen får svar. 

Drop selvpromoveringen

Mange virksomheder finder anledning til at snakke om deres produkter samt hvordan disse er bedre end andre på markedet, når de besvarer målgruppens spørgsmål.

Vi vil klart anbefale dig at droppe den tilgang, da dit publikum vil begynde at falde fra, så snart du begynder at promovere dig selv, dine produkter og din virksomhed. Og du vil miste den tillid, du har arbejdet hårdt på at opbygge. 

Du skal simpelthen glemme dine egeninteresser, produkter og services og i stedet anvise løsninger og angive retning. Gevinsten venter lige rundt om hjørnet. Som branchens ledestjerne vil kunderne nemlig følge dig og interagere med dig til gavn for din forretning.

Besvar din målgruppes spørgsmål

Det første skridt mod thought leadership er at identificere den niche, der er tæt forbundet med dit brand, og hvor du har ekspertviden at dele ud af. 

Hos Brand Movers arbejder vi eksempelvis dedikeret på at agere thought leader inden for vores niche – content marketing. Vi blogger om emnet, sender nyhedsbreve, laver videoindhold, publicerer e-bøger og afholder konferencer og seminarer. Derudover udgiver vi hvert år også rapporten "Content Marketing i Danmark", hvor vi tager temperaturen på content marketing i Danmark.  

Du skal altså finde ud af, hvad din niche er og hvilke indholdsformater, der passer til din målgruppe. Er det blogindlæg, video eller e-bøger? Rapporter eller seminarer?

Når du har identificeret din niche, skal du afdække alle de udfordringer og spørgsmål, din målgruppe har relateret til din specifikke niche, lave en liste og prioritere dem. 

rapport content marketing i danmark 2019

TIP: Brug værktøjet "Answer the Public" til at afdække de spørgsmål, din målgruppe stiller, når de søger på Google og besvar dem i en række blogindlæg, artikler eller en videoserie. Værktøjet er bygget på Googles autocomplete-funktion og giver dig en liste over alle de søgninger i Google, der er relaterede til dit indtastede søgeord. 

Herefter skal du finde de eksperter i din virksomhed, der kan besvare målgruppens spørgsmål. Med eksperternes hjælp skal du besvare spørgsmålene på tværs af content-formater og kanaler på en måde, der tilføjer værdi til din målgruppe. Og du skal altid stræbe efter at give det bedste og mest dybdegående svar. Det er nemlig essensen af thought leadership.

Vind flere kunder med thought leadership

Forbrugerne vil gerne købe ydelser hos virksomheder, der markerer sig i deres branche og har autoritet, visioner og holdninger.

For mange virksomheder kan thought leadership være med til at åbne døre til nye kunder og markeder, da virksomheder med stor faglig viden har mulighed for at flytte holdninger og påvirke beslutninger.

En anden væsentlig effekt af thought leadship er desuden, at de medarbejdere, der er i stand til at ytre sig, anvise løsninger og angive en retning for omgivelserne, ofte vil føle et stærkere bånd til din virksomhed. Og de vil med stolthed dele deres viden, erfaringer og synspunkter til gavn for din virksomhed og bundlinje. 

I sidste ende er det nemlig dine medarbejdere der skal inspirere dine potentielle kunder, så de tager det sidste skridt i købsprocessen. 

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.