Sådan engagerer du din kontaktdatabase på ny med betalt distribution

Lotte Lauridsen

Hos Brand Movers har vi en forholdsvis stor kontaktdatabase i vores HubSpot CRM-system. Vi har næsten 8.000 kontakter, som på den ene eller anden måde er tilknyttet vores forretning. 

Nogle har downloadet en e-bog, mens andre abonnerer på vores nyhedsbrev.

Ens for alle vores kontakter er, at de før eller siden har givet os deres kontaktoplysninger i bytte for noget content eller en serviceydelse. 

Men hvor mange af vores kontakter er reelt stadig aktive? Og hvordan kan vi igen engagere de kontakter, som ikke længere besøger vores website eller blog?

Det satte vi os for at undersøge. 

Segmentering af kontaktdatabasen

For at finde ud af hvor mange af vores kontakter der er inaktive, segmenterer vi vores kontaktdatabase med udgangspunkt i brugere, der ikke har været aktive på vores blog eller website i mere end 30 dage.

30 dage kan måske virke som en kort periode at definere aktivitet ud fra. Og det er helt bevidst. På den måde har vi nemlig en god chance for at engagere en stor del af vores kontakter på ny, fordi Brand Movers (forhåbentligt) ikke er helt afskrevet fra deres bevidsthed.

På baggrund af vores segmentering får vi en liste med ca. 6000 kontakter, hvilket betyder, at tre fjerdedele af vores kontakter har været inaktive på vores website eller blog i mere end 30 dage. Og det vil vi selvfølgelig gerne ændre på. 

Betalt distribution opfordrer inaktive brugere til at forny deres engagement

For at skabe fornyet engagement blandt vores inaktive kontakter bruger vi betalt distribution til at annoncere i målgruppens Facebook-feed. 

Med betalt distribution kan vi nemlig arbejde særdeles strategisk med målretning af content fra vores blog til målgruppen.

Vores kontaktdatabase er bred, og brugerne har selvfølgelig alle sammen forskellige indholdspræferencer. Vi vælger derfor at lave en annonce med et blogindlæg, der har mange læsninger, og som adresserer et "hot" emne i marketingbranchen. Nemlig video marketing.

Facebook ad

Desuden har blogindlægget drevet en stor mængde trafik fra vores nyhedsbrev og sociale medier til vores blog og website, hvilket også er en vigtig faktor for vores valg af historien. 

Du kan læse blogindlægget om video marketing her. 

Vi uploader vores segmenterede liste til Facebook Business Manager og matcher vores inaktive kontakter med deres Facebook-profiler.

Vi får en match rate på 2800 kontakter på Facebook, hvilket svarer til næsten halvdelen af vores inaktive kontaktdatabase.

Vi vælger en testperiode på fem hverdage, så vi er sikre på, at målgruppen har haft mulighed for at være online på Facebook og blive eksponeret for vores annonce.

Vores budget for annoncen er 200 kr., dels fordi det er en test, og dels fordi beløbet nogenlunde matcher målgruppens størrelse. Derudover er 200 kr. et beløb, som er til at overskue at investere i annoncering for alle virksomheder. 

GDPR - en vigtig huskeregel

Det er selvfølgelig op til den enkelte bruger, om du må lagre cookies på vedkommendes computer, smartphone eller tablet. 

Og som GDPR kræver, skal du altid huske at oplyse besøgende på dit website om, at du bruger cookies fra tredjeparter som Facebook. Du skal også give dem mulighed for opt-in eller opt-out. 

Nævn annoncering i din Cookie- og privatspolitik

For at du kan benytte dig af betalt distribution på Facebook, skal du eksplicit skrive, at den enkelte brugers oplysninger bruges til annoncering i din cookie- og privatspolitik. 

Lad os tage et eksempel: 

"Websitet indeholder cookies fra tredjeparter, der i varierende omfang kan omfatte: Google, Facebook, LinkedIn og HubSpot. I det omfang du selv giver eksplicit samtykke hertil og indtaster dine personlige oplysninger behandles desuden: Navn, telefonnummer, email-adresse, adresse og jobtitel. 

Oplysningerne bruges til at identificere dig som bruger og vise dig de annoncer, som vil have størst sandsynlighed for at være relevante for dig."

Testens resultat

Efter vores testperiode på fem dage, har vi formået at ramme 951 af vores inaktive brugere med vores annonce på Facebook. Det betyder, at 951 unikke personer i målgruppen har været præsenteret for annoncen i deres Facebook-feed.

Desuden har annoncen en click-through rate på 1,8 %, hvilket er godt for en inaktiv målgruppe som vores. 

For 200 kr. har vi altså formået at engagere en målgruppe, der havde ”glemt” os til endnu engang at besøge vores blog og website samtidig med, at vores annonce er blevet vist over 2000 gange i målgruppen.

De 2000 annoncevisningers effekt vil først vise sig på længere sigt, men de har potentiale til at etablere Brand Movers som top-of-mind i målgruppen og måske få målgruppen til at engagere sig i højere grad næste gang, vi publicerer noget på vores platforme.

Test, test og test igen

Vi startede med at teste annoncering til vores inaktive målgruppe med et lavt beløb for at finde ud af, hvad der virker. 

Og konklusionen er klar. Vores annonce virker, og vi har indikation for, at vi med et større beløb kan ramme endnu flere i målgruppen med vores annonce.

Derudover giver testens resultater os også mod til at gentage samme øvelse på nye platforme – eksempelvis LinkedIn. 

Vi anbefaler, at du selv tester, hvad der virker for dig og din målgruppe. Hvis du også har en forholdsvis stor kontaktdatabase, kan du eventuelt prøve at lave samme øvelse som os. 

Husk at det altid er nemmere at kommunikere med folk, der allerede kender dit brand frem for at opbygge en ny kontaktdatabase. 

God arbejdslyst.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Distribution

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.